VINE I LLEGEIX AMB MI
Un infant desenvolupa les seves capacitats amb la
lliure creació de pensament. Avui aquest article va dedicat als contes infantils
i a la imaginació que proporcionen en els nens. Per començar, definirem que els
contes són breus narracions, basades en fets reals o ficticis, les quals són
protagonitzades per un grup reduït de personatges i amb un argument
relativament senzill, i per tant, fàcil d’entendre.
Explicar contes
és un fet molt important per a un nen. Els educadors que expliquen els contes
tenen el paper d’expressar-se amb bona entonació i mostrar una motivació que
captivi el nen per tal que no perdi el fil del conte i pugui crear els seus
pensaments. Si un educador no hi posa ganes, ni s’ho passa bé compartint el
conte, els nens s’avorreixen i perden l’atenció. Això els provoca que estiguin inquiets, vulguin marxar
i no escoltin la narració que els duu a crear una història personalitzada.
Els contes fan que els nens es desenvolupin mentalment,
facin créixer el seu pensament i creïn una història, adaptant-se a la del
conte, però a la seva manera, amb els seus propis personatges i els seus propis
espais. Aquesta imaginació els ajuda a incrementar les seves capacitats de
pensament, encuriosir-los per estímuls o fets que els inquieten a descobrir
noves coses.
Els nens creen el seu propi conte, a partir d’aquell
que explica l’educador. Per aquest motiu és important que els educadors
sàpiguen explicar bé un conte, i adaptar-lo segons les edats dels nens als
quals vagi dirigit. A part de fer una bona narració del conte, els educadors
han de saber observar als nens mentre expliquen.
En resum, les
dues funcions importants d’un bon educador són: per una banda, han d’estar
atents perquè els nens no s’avorreixin. En aquest cas s’haurà d’actuar ràpid
buscant una dinàmica participativa del nen perquè es tornin a interessar per allò
que l’educador està explicant. D’altra banda, en l’explicació del conte el
mestre ha d’observar el nen i, a més a més, ha de saber actuar en el moment
just en el qual el nen necessiti ajuda. És a dir, l’educador ha de mostrar el
seu tacte pedagògic als nens de manera que aquests es sentin atesos, estimats i
amb el suport necessari que ells busquen per al seu aprenentatge. Els nens
s’han de sentir acompanyats i amb la confiança suficient per expressar lliurement
els seus pensaments sense ser criticats. L’educador ha d’ajudar el nen per tal
de fer créixer el seu aprenentatge.
Per acabar explico, com a experiència pròpia, que els
contes són una font d’imaginació molt gran pel nen. Personalment, m’agradava
molt quan la meva mestra m’explicava un conte. Aquesta ho feia amb tendresa,
estimant allò que compartia i amb tanta motivació que jo no volia que aquella
hora acabés mai. Aquella expressivitat i, de la manera que em captava el conte,
podia imaginar-me la narració a la meva manera, amb els meus personatges i amb
allò que més m’agradava. Era un moment increïble, únic i que m’ajudava a
descobrir pensaments i a desenvolupar les capacitats mentals de creació. Més
concretament, era com viure aquell conte a mida real, vivint en un núvol on
tota la meva imaginació flotés i es relacionés per formar la meva petita
història personalitzada.
Jo animo, tant mestres com pares o familiars, a
explicar contes amb motivació per atraure l’atenció del nen i ajudar-lo a viure
moments màgics plens d’emoció i creativitat per potenciar les capacitats que el
fan créixer. Tanmateix, hem de deixar a l’infant que sigui infant en el seu
moment d’imaginació que li aporta l’explicació del conte. És una experiència
màgica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario